Nu op de radio: Archipel in de ochtend

Flakkeese ondernemers scoren met gratis online fanshop

Foto

Duizenden sportclubs in Nederland staan er financieel steeds slechter voor. Gemeenten verhogen de huur van de accommodatie en sponsoren verlagen hun bijdrage. Veel verenigingen zijn op zoek naar nieuwe manieren om extra inkomsten te genereren. Tim Vreeker (23) uit Melissant en zijn compagnons Joey Weeder (23) en Erik Kraaijenzang (28) speelden hierop in met hun bedrijf MijnFanshop.

"Fanartikelen zijn al jaren een bekend fenomeen in de amateursport. Vrijwel iedere vereniging heeft weleens geïnvesteerd in een voorraad fanartikelen voorzien van haar eigen naam en logo. In de praktijk blijkt dat sportverenigingen vaak honderden tot duizenden euro's investeren in hun eigen merchandise, maar vervolgens blijven deze voorraden lang liggen en hebben de vrijwilligers van de club het eigenlijk te druk om zich hiermee bezig te houden. Met regelmaat raken voorraden kwijt en vaak wordt de investering hierdoor niet terugverdiend", aldus Tim Vreeker.

Gratis online fanshop
Dankzij de in Dirksland gevestigde onderneming kan iedere sportvereniging in Nederland voortaan zonder investering beschikken over haar eigen unieke online fanshop, inclusief een compleet assortiment bestaande uit vele tientallen fanartikelen. De leden en liefhebbers van de vereniging doen hun aankopen rechtstreeks in de online fanshop van de club en MijnFanshop verzorgt de productie en levering van alle bestellingen. Van iedere aankoop in de online fanshop gaat 10% van de omzet direct naar de clubkas. Het concept slaat aan want binnen een half jaar wisten de ondernemers al meer dan 50 sportclubs aan zich te binden. Op Goeree-Overflakkee exploiteert het bedrijf bijvoorbeeld de online fanshop van voetbalvereniging De Jonge Spartaan en v.v. Melissant.

Tim Vreeker: "Wij bieden de sportvereniging een manier om extra inkomsten te genereren, zonder dat zij hierbij zelf risico's hoeft te nemen. Bovendien houden de vrijwilligers van de club tijd over doordat zij zich niet langer hoeven bezig te houden met het bijhouden van de verkopen en geldstromen. Dit nemen wij allemaal voor ze uit handen."

Nieuwe productietechnieken
De ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben ervoor gezorgd dat veel sportverenigingen ervoor kiezen om hun fanshop volledig uit te besteden aan een professionele en moderne partner. Dankzij de nieuwste productietechnieken en schaalvoordelen hoeft MijnFanshop niet met grote voorraden te werken en is zij in staat om de aankopen van de consument binnen 24 uur te produceren en te verzenden naar de klant.

Joey Weeder legt uit hoe de onderneming dat doet: "In de online fanshops werken we met levensechte virtuele productvoorbeelden. Hierdoor kunnen we een groot deel van ons assortiment in de online fanshops aanbieden, zonder dat we hiervoor eerst een voorraad hoeven aan te leggen. We verkopen veelal op basis van virtuele productvoorbeelden, en pas na de aankoop van de supporter starten we razendsnel de productiemachines op. Hierdoor kunnen we opereren tegen lage kosten en dit maakt het mogelijk dat we met ons gratis aanbod een online fanshop kunnen exploiteren voor een snel groeiend aantal verenigingen."

Voor meer informatie over MijnFanshop of het aanmaken van een gratis demo account kunt u terecht op www.mijnfanshop.nl.