Nu op de radio: Archipel in de ochtend

Vaarverbod en boete voor schippers Goereese kotter

Het Tuchtcollege van de Scheepvaart heeft de schipper en plaatsvervangend kapitein van een viskotter uit Goedereede een vaarverbod van een maand en 2500 euro geldboete opgelegd. De viskotter ramde 23 september 2012 op de Noordzee bij Den Helder een platform van gasproducent NAM.

Beide personen hebben ook een voorwaardelijke schorsing van zeven maanden opgelegd gekregen als ze binnen twee jaar opnieuw de fout in gaan.

Door de aanvaring raakte de boeg van de viskotter zwaar beschadigd. Ook scheurde de reling af en klapte de bakboordgiek dubbel. Van het onbemande platform waren 'slechts' de poten ingedeukt/geschampt. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan.

De oorzaak van het incident was volgens het schrijven van het Tuchtcollege dat een matroos, aan wie de wacht was overgedragen, in slaap was gevallen. Op het moment van de botsing werd er geen gas geproduceerd en was op het platform geen personeel aanwezig.

Uit onderzoek is gebleken dat de schipper en plaatsvervangend kapitein geen geldige vaarbevoegdheid hadden en de keuring van het schip was verlopen. Ook bleek de kotter onderbemand en had de matroos geen wacht mogen lopen.

De matroos verklaarde dat het een drukke week was geweest waarin er veel was gevangen. Dat van rusten niet veel was gekomen en dat hij bovendien niet goed kon slapen vanwege pijnklachten aan de schouders, nek en knie. Dit was volgens de matroos bekend bij de schipper, die wel eens vroeg: 'al uitgeslapen?' Toen hij zijn wacht aanving stond het wachtalarm aan. Dit systeem geeft om de 5 à 7,5 minuten een signaal zodat je wakker en alert blijft. Met een sleutel, die er altijd in zat, kon het alarm worden uitgezet. Bij gelegenheid van een toiletbezoek heeft hij het alarm op die wijze uitgezet. Bij terugkeer op de brug is hij vergeten het alarm weer aan te zetten met als gevolg dat hij in slaap viel en circa 20 minuten later wakker schrok van de klap van de aanvaring.

Het tuchtcollege vindt het gedrag van de verantwoordelijken aan boord onacceptabel en stelt dat zij de veiligheid van opvarenden en eigendommen van anderen ernstig in gevaar hebben gebracht.